Efterlyser en attitydförändring hos endel i mellangruppen.

Diskussioner som rör Muay Thai träningen

Efterlyser en attitydförändring hos endel i mellangruppen.

Inläggav Robinq » ons 10 feb 2010, 23:51

Som rubriken säger så skulle jag vilja se en attitydförändring hos en del av deltagarna i mellangruppen. Jag är trött på att intruktörernas instruktioner ignoreras vid sparringövningarna.
Jag lär mig ingenting av en sluggfest när motståndaren vevar för fulla muggar och fullständigt struntar i att utföra tekniker på rätt sätt. Jag är inte tillräckligt duktig än för att köra sparring på 50-70% kraft och det tror jag med all respekt att ingen i mellangruppen är. Ändo går man in i endel sparringronder och försöker utföra teknikerna vi övat på under träningen men möts direkt av något slag mot huvudet så man nästan ser stjärnor.

Som jag känner nu så tar man en partner i början som man trivs med men man vill inte byta partner under sparringen även fast det är jätteviktigt för att utvecklas men jag vill helt ärligt inte sparras med ett rötägg (ursäkta uttrycket)

jag hoppas att våra duktiga tränare ser över det här problemet mer. Men framförallt att ni som tränar i mellangruppen går in med inställningen att sparringövningarna är till för att båda parter ska lära sig någonting. Inte med inställningen att dunka ner din partner UFC style.
Robinq

Re: Efterlyser en attitydförändring hos endel i mellangruppen.

Inläggav Jönte » tor 11 feb 2010, 01:04

har du sagt åt dom att köra lite lugnare? Tror inte det finns någon som säger "nej, nu kör vi" om man ber dom tagga ner lite :=)
jag är den ofrivillige tråddödaren.
Jönte

Inläggav moroten » tor 11 feb 2010, 07:27

Givetvis ska tränarna övervaka sparringen och se till att ingen kör för hårt. Dock är det svårt att hinna med att hålla koll på ett helt rum fullt med sparrande folk. Då är det precis som Jonte påpekar bra att ha en rak och tydlig kommunikation med sin sparringpartner. Tala om direkt för kompisen om ni tycker den kör för hårt, och skäll ut den om den inte sänker nivån efter ni har sagt till dom.
Och om det är en person som hela tiden kör hårt, vägra träna med den och säg som det är när tränaren undrar varför "Nej, han/hon kör så jävla hårt hela tiden så jag vill inte köra med henne/honom" (och slänger man ur sig det lite halvhögt så att alla hör så brukar personen i fråga skämmas ögonen ur sig... :twisted: )

Enligt min erfarenhet så är det oftast inte så att folk är elaka, de saknar helt enkelt det lugn och den kroppskontroll som behövs för att kunna köra teknisk sparring.

Givetvis kommer detta föras vidare till ansvariga tränare. Men som sagt en rak och tydlig kommunikation i ett tidigt skede från din sida kan göra stor nytta i att stävja beteenden som dessa!

Tack för mig.

/ Daniel.
Rub me with oil and call me daddy!!!
Användarvisningsbild
moroten

Inläggav Sia » tis 23 feb 2010, 13:56

Kunde inte ha sagt det bättre Robinq. Helt rätt.
Sia

Inläggav mikkot » tis 23 feb 2010, 14:18

Jag kan inte betona detta tillräckligt, att ni MÅSTE kommunicera med varandra.

Se till att kommunicera med varandra när ni tränar om den andre av er slår / kör för hårt. Säg till att köra lugnare, fungerar det inte stanna övningen och säg till en gång till. Fungerar detta inte avbryt övningen och gå till tränare kommunicera detta.

De flesta personer oavsett vem det är gör oftast inte detta med ont uppsåt, det har jag sällan sett. Oftast är det brist på kroppskontroll som man MÅSTE kommunicera ut till vederbörande.

Tränare ser inte allt, det är dock vårt ansvar att detta efterlevs. Men som sagt vi ser inte allt och det är deltagarnas ansvar också att se till att man kommunicerar till att vederbörande att denne kör för hårt. Det är vi tillräckligt stora / vuxna att göra.

Jag kan bara att önska att n kommer till oss och säger till DIREKT och under träning, efteråt är det redan för sent.

/mikko
Serenity now, insanity later! Anything is possible if you don't know what you're talking about!
Användarvisningsbild
mikkot

Återgå till Muay Thai